Ei ole olemassa yhtä tietä biisintekijäksi. Jokainen tekee tämän matkan omalla tavallaan, mutta silti muiden kokemuksista voi ottaa oppia. Tärkein asia on tietenkin itse biisi, mutta maailma on täynnä ihmisiä, jotka tekevät hyvää musiikkia ja silti eivät etene urallaan mihinkään. Hyvän biisin määritelmä on kuitenkin erittäin hankala – miten musiikkia voi ylipäätänsä arvostella laatukriteerein? Tämä on hankala asia ja jokainen musiikintekijä joutuu painimaan tämän ongelman kanssa. Omasta mielestään mahtava biisi voikin olla muiden mielestä aivan yhdentekevä. Ainoastaan muiden ihmisten reaktiot paljastavat onko biisi tuleva kansansuosikki, vai ei.

Hittibiisin ominaisuuksia

1386693050_e3d681473e_zKaksi tuottajaa keskustelivat kerran musiikin tekemisestä. Toisen mielestä hittibiisin tulee olla mahdollisimman yksinkertainen, mikä tekee siitä helposti mieleenpainuvan ja toinen taas totesi, että kyllä monimutkainenkin biisi voi toimia laajalle kuulijakunnalle. Toinen tuottajista oli tästä vahvasti eri mieltä, mihin monimutkaisuutta puolustava tuottaja totesi: “Oletko koskaan kuullut biisin nimeltä Bohemian Rhapsody?”. Tähän toinen tuottaja vastasi “Tottakai!”. Kysymyksen esittäjä totesi siihen “Niin ovat kaikki muutkin ihmiset maailmassa!”, jolloin toisen oli pakko myöntää, että hän oli oikeassa.

Bohemian Rhapsody on tietyllä tavalla poikkeustapaus, mutta kappaleen suosio sukupolvelta toiselle todistaa sen, että jos onnistut luomaan jotain, joka koskettaa ihmisiä syvältä, on sen suosio hyvinkin jatkuvaa. Tämä ei tarkoita, että sinun pitäisi yrittää kopioida Bohemian Rhapsodya, vaan sitä, että ei aina kannata ajatella vain sitä mitä laatikon sisällä on, vaan joskus kannattaa astua ulos laatikosta.

Inspiraation tarve

Moni puhuu inspiraatiosta ja käyttää sitä jonkinlaisena tekosyynä sille, ettei nyt vielä ole tullut sitä hittibiisiä, koska ei ole ollut oikeanlaista inspiraatiota. Osittain inspiraation tarve on tosi – ilman sitä harvemmin syntyy hittejä, mutta inspiraatiota voi opetella hakemaan hyvinkin yksinkertaisista asioista. Kuten missä tahansa asiassa, harjoittelu auttaa. Harjoittelemalla musiikin tekemistä sen tekeminen muuttuu huomattavasti helpommaksi. Samalla pääsee irti siitä kahleesta, että tarvitsisi jonkin spesiaalin inspiraationlähteen pystyäkseen kirjoittamaan yhtään mitään musiikkia.

Työtavat kehittyvät harjoitellessa ja prosessi muuttuu nopeammaksi. Myös ymmärrys omista työkaluistasi on erittäin tärkeä; jotta tiedät miten laitteesi toimivat ja miten saat niistä parhaan hyödyn irti, tulee sinun osata käyttää niitä. Tämä ei aina riitä, sillä usein olisi myös hyvä osata saada niistä kaikki irti. Musiikin tekemiseen tarkoitetun laitteiston hankkiminen ei ole edullista ja jos et ota jo omistamastasi laitteistosta kaikkea hyötyä irti, on se täyttä rahan ja ajan tuhlausta.

Writers block iskee kuitenkin jokaiselle jossain vaiheessa. Tämä on normaalia erittäin rutinoituneille ammattilaisillekin. Tavat päästä siitä yli vaihtelevat, mutta suurimmalle osalle kokeneita ammattilaisia tämä ei ole kovin iso asia. Silloin kun se iskee, keskitytään johonkin muuhun hetkeksi tai tehdään jotain ihan muuta. Tämän jälkeen usein on helpompi palata työstettävään ideaan. Aivosi työskentelevät sinäkin aikana, jolloin et itse aktiivisesti työskentele kappaleen parissa. Tästä syystä myös normaalissa biisinkirjoitustyössä on hyvä pitää pieniä taukoja aina välillä. Vaikka flowta on joskus inhottava rikkoa, silti työskentelysi muuttuu tehokkaammaksi, kun pidät pieniä luovia “ajatustaukoja”.

Yhteistyö

Joskus kannattaa myös tehdä yhteistyötä muiden biisintekijöiden kanssa. Kohta, jota et saa millään toimimaan, voikin hyötyä ulkopuolisesta näkemyksestä. Joku toinen, joka ei ole jo niin “sokea” biisille, voi heti nähdä tai ehkä oikeammin kuulla, mitä biisi tarvitsee, toisin kuin sinä, joka olet useiden biisin työstötuntien aikana jo tottunut liikaa siihen miltä biisi kuulostaa. Tästä syystä tunnetutkin artistit käyttävät tuottajia, koska tuottajat tuovat biiseihin ulkopuolista näkemystä, joka usein nostaa koko biisin aivan uudelle tasolle.